مستند معضل اجتماعی

معضل اجتماعی محصول سال ۲۰۲۰ یک فیلم مستند-درام به کارگردانی جف اورلوفسکی و نویسندگی اورلوفسکی، دیویس کومب و ویکی کرتیس است. این مستند به بررسی تأثیرات منفی اجتماعی رسانه‌های اجتماعی می‌پردازد و روایتی دراماتیزه پیرامون یک خانواده پنج نفره که به طور فزاینده‌ای تحت تأثیر استفاده مشکل‌ساز از رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند، در آن گنجانده شده است .

مستند «معضل اجتماعی» در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۰ ، در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰، برای اولین بار به نمایش درآمد و ، در نتفلیکس در ۹ سپتامبر ۲۰۲۰، در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹ منتشر شد . این فیلم عمدتاً نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد که پیام و استفاده از مصاحبه با متخصصان فناوری را ستودند، اما روایت و عدم توجه به نکات ظریف در پرداختن به مشکلات فناوری را مورد انتقاد قرار دادند.

معضل اجتماعی به مبانی روانشناختی و تکنیک‌های دستکاری می‌پردازد که به ادعای آن، رسانه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری، کاربران را معتاد می‌کنند. فعالیت آنلاین افراد توسط این شرکت‌ها مشاهده، ردیابی و اندازه‌گیری می‌شود و سپس از این داده‌ها برای ساخت مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که اقدامات کاربرانشان را پیش‌بینی می‌کند. تریستان هریس ، متخصص اخلاق طراحی سابق گوگل و از بنیانگذاران مرکز فناوری انسانی ، در این مستند توضیح می‌دهد که سه هدف اصلی برای شرکت‌های فناوری وجود دارد:

هدف تعامل: افزایش استفاده و اطمینان از اینکه کاربران به اسکرول کردن ادامه می‌دهند.
هدف رشد: اطمینان از بازگشت کاربران و دعوت از دوستان، که دوستان بیشتری را دعوت می‌کنند.
هدف تبلیغات: اطمینان از اینکه در حالی که دو هدف فوق در حال تحقق هستند، شرکت‌ها تا حد امکان از تبلیغات درآمد کسب می‌کنند.

هریس این نکته را با این هشدار خلاصه کرد: «اگر برای محصول پول نمی‌دهید، خودتان محصول هستید»، که برداشتی از بینش‌های قبلی Television Delivers People ، تام جانسون و اندرو لوئیس است.

یکی دیگر از مصاحبه‌شوندگان، جاناتان هایت ، روانشناس اجتماعی در دانشکده بازرگانی استرن دانشگاه نیویورک ، نگرانی‌های مربوط به سلامت روان در رابطه با رسانه‌های اجتماعی را مطرح می‌کند.

این فیلم همچنین خطرات اخبار جعلی را مورد بحث قرار می‌دهد . هریس استدلال می‌کند که این یک «مدل تجاری مبتنی بر اطلاعات نادرست برای سودآوری» است و شرکت‌ها با اجازه دادن به «رسیدن پیام‌های غیرقانونی به هر کسی با بهترین قیمت» پول بیشتری به دست می‌آورند.

در تیتراژ پایانی، مصاحبه‌شوندگان راه‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که مخاطب می‌تواند برای مقابله با آنها اقدام کند، مانند خاموش کردن اعلان‌ها، عدم پذیرش ویدیوهای توصیه‌شده در یوتیوب ، استفاده از موتورهای جستجویی که سابقه جستجو را ذخیره نمی‌کنند و وضع قوانینی در خانه برای استفاده از تلفن همراه.

این مستند از یک روایت دراماتیزه شده تخیلی برای نشان دادن مسائل مورد بحث استفاده می‌کند و حول محور «یک خانواده طبقه متوسط ​​آمریکایی» می‌چرخد. که هر یک از اعضای آن به طور متفاوتی با اینترنت ارتباط برقرار می‌کنند: بن، نوجوانی که عمیق‌تر در اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی و رادیکالیسم آنلاین فرو می‌رود ؛ ایسلا، نوجوانی که دچار افسردگی و عزت نفس غیرواقعی رسانه‌های اجتماعی به دلیل استانداردهای زیبایی پایین می‌شود ؛ کاساندرا، نوجوان بزرگتری که تلفن همراه ندارد و به عنوان فردی عاری از دستکاری آنلاین به تصویر کشیده می‌شود؛ و مادر و ناپدری آنها، که سعی می‌کنند زمان استفاده فرزندانشان از صفحه نمایش را محدود کنند اما عوامل این وضعیت را به طور کامل درک نمی‌کنند. این روایت، بن و ایسلا را در حالی به تصویر می‌کشد که به طور فزاینده‌ای تحت تأثیر اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی و اینترنت قرار می‌گیرند، که توسط هوش مصنوعی‌های تعامل، رشد و تبلیغات هدایت می‌شوند، که توسط مدیران فناوری انسان‌نما در یک اتاق کنترل «پشت صفحه نمایش» نمایندگی می‌شوند که راه‌هایی برای معتاد نگه داشتن کاربران خود به رسانه‌های اجتماعی تا حد امکان پیدا می‌کنند، در حالی که آنها را فقط به عنوان آواتارهای غیرشخصی می‌بینند و نگرانی کمی برای رفاه آنها یا جامعه دارند.

روایت با نادیده گرفتن درخواست‌های مادرش برای چیدن میز غذا توسط ایسلا آغاز می‌شود و پس از آن، پس از انتقاد از ظاهرش در رسانه‌های اجتماعی، افسرده می‌شود. پس از آنکه کاساندرا از استفاده‌ی مشکل‌ساز ایسلا و بن از گوشی‌های هوشمند انتقاد می‌کند ، مادرشان پیشنهاد می‌دهد که تلفن‌های همه را در یک گاوصندوق قفل کنند تا بتوانند با هم شام بخورند، اما وقتی یکی از تلفن‌ها اعلانی دریافت می‌کند، ایسلا سعی می‌کند گاوصندوق را باز کند و در نهایت آن را با ابزاری می‌شکند و به صفحه نمایش تلفن بن آسیب می‌رساند. بن در ازای دریافت یک صفحه نمایش تلفن جدید، به مادرش قول می‌دهد که به مدت یک هفته از تلفن همراهش استفاده نکند، اما هوش مصنوعی‌ها که از دلیل غیرفعال شدن ناگهانی او گیج شده‌اند، با ارسال اعلانی مبنی بر اینکه دوست پسر سابقش رابطه‌ی جدیدی را آغاز کرده است، او را دوباره به سمت خود می‌کشانند و بن را وادار می‌کنند تا قول خود را زیر پا بگذارد و به دام اسکرول بیفتد برای مقابله با این موضوع، رادیکال میانه‌رو . هوش مصنوعی‌ها برای سرگرم نگه داشتن او، شروع به توصیه‌ی محتوای “مرکز افراطی” به تبلیغات و تئوری‌های توطئه به او می‌کنند که به سرعت توسط جنبش ضد دموکراتیک تبدیل می‌شود و بن را رادیکالیزه می‌کند و زندگی روزمره‌ی او را تا مرز انزوا تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نهایت، بن در یک مرکز افراطی شرکت می‌کند. تجمعی رادیکال مشابه تشدید می‌شود که با ورود معترضان . کاساندرا متوجه حضور بن می‌شود و به دنبال او می‌گردد، اما هر دو توسط پلیس ضد شورش بازداشت می‌شوند . در پایان روایت، هوش مصنوعی‌ها در یک موجودیت ادغام می‌شوند در حالی که آواتار بن به یک بازنمایی انسانی از خودش تبدیل می‌شود و آنها به یکدیگر خیره می‌شوند

همچنین پیشنهاد می شود مستند هک بزرگ را که مکمل این مستند است با کلیک بر روی اینجا مشاهده نمایید.

لینک کوتاه این صفحه: https://razfilm.ir/tsdl

به مستند معضل اجتماعی امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...