Midnight Traveler یا مسافر نیمه شب یک فیلم مستند به کارگردانی حسن فضلی است که در سال 2019 به نمایش درآمد. این مستند با سه تلفن هوشمند توسط فضلی و همسرش فاطمه حسین و دو دخترشان فیلمبرداری شده است و در این سفر سه ساله آنها از خانه خود در افغانستان به اروپا در جستجوی پناهندگی می روند.
این فیلم در مسابقه مستند سینمای جهانی در جشنواره فیلم ساندنس در ژانویه 2019 به نمایش درآمد ، جایی که برنده جایزه ویژه هیئت منصفه برای بدون مرز شد. همچنین در بخش پانوراما در جشنواره بین المللی فیلم برلین در فوریه 2019 به نمایش درآمد ، جایی که در بخش مستند جایزه دوم را کسب کرد. برای بهترین مستند در جوایز فیلم مستقل گاتهام 2019 معرفی شد. PBS این فیلم را به عنوان بخشی از سری POV در تاریخ 30 دسامبر 2019 پخش کرد. این فیلم در سال 2020 جایزه Peabody را دریافت کرد.
حسن فضلی که یک فیلمساز خودآموز است دارای یک کافه و رستوران هنری در کابل بود، مکانی که زن و مرد با عقاید اصلاح طلب دور هم جمع می شدند ، تا زمانی که رهبران مذهبی محافظه کار یک تحریم و یورش پلیس ترتیب دادند و این زوج را مجبور به تعطیل کردن آن کردند. در سال 2015 ، پس از مستند فضلی درباره ملا تور جان ، فرمانده سابق طالبان که در تلویزیون ملی پخش شد، طالبان ملا تور جان را به قتل رساند و فضلی را تهدید کرد. فضلی با خانواده خود تاجیکستان گریخت و درخواست پناهندگی کرد، اما پس از 14 ماه ، آنها به افغانستان تبعید شدند. این زمینه ای است که فیلم شروع می شود.
فیلمساز فارسی زبان ، املی مهداویان ، که این فیلم را تهیه و ویرایش کرده است ، “نقاط تماس” را در هر کشور تنظیم کرد تا فیلم های فضلی را که در کارت های SD ذخیره شده است کپی کند و آن را در ایالات متحده ارسال کند تا پس از دریافت فیلم ، خانواده بتوانند فیلم های قدیمی را حذف و فضای ذخیره سازی را در تلفن های خود آزاد کنند تا فیلم های جدیدی بگیرند . مهداویان برای کار در زمینه توسعه داستان و ضبط صدا ، به فضلی در صربستان پیوست. 300 ساعت فیلم و 25 ساعت صدا به فیلم 87 دقیقه ای ویرایش شد. در حالی که فضلی منتظر پردازش درخواست پناهندگی خود بودند ، تیم تولیدی برای کار در پس از تولید در آلمان به آنها پیوست.
نظرات منتقدین در مورد این مستند
در وب سایت بررسی Aggregator Rotten Tomatoes ، این فیلم دارای امتیاز تأیید 100 ٪ ، بر اساس 47 بررسی و میانگین امتیاز 8.1/10 است. اجماع انتقادی این سایت آمده است: ” مسافر نیمه شب چهره آزار دهنده ای را بر بحران مدرن پناهندگان قرار می دهد” از نظر متاکریت ، این فیلم دارای میانگین وزنی 79 از 100 بر اساس 18 منتقدان است که نشان می دهد “بررسی های عموماً مطلوب” است.
Wendy Ide of Screen International این فیلم را “مستند تأثیرگذار و اساسی” خواند و نوشت: “رنج ، ترس و تحقیر که آنها تجربه می کنند با لحظاتی پر تنش و یک هنرمند توانست نگاه های غیر منتظره از زیبایی و زشتی را به نمایش بگذارد. این یک دستاورد قابل توجه است. ” سیمران هانس از Observer نوشت: “ترکیبی از دیدگاه ها یک پرتره زنده و امیدوار کننده از یک خانواده و همچنین کیفرخواست بحران پناهندگان را نقاشی می کند”.
گری گریسون از لیست پخش به این فیلم یک درجه A آورد ، و نوشت: “این تصمیم به داستان پناهندگان را نمی گوید ، و همچنین آماری را در مورد خشونت در افغانستان یا خانواده هایی که از خانه های خود مجبور شده اند … مسافر نیمه شب ، نه ، فیلمی در مورد یک خانواده ، در مورد سختی ها و غیر انسانی بودن آنها ، در مورد شجاعت آنها ، در مورد عشق آنها ، در مورد امید آنها ، و مهمتر از همه ، در مورد تمایل آنها به امنیت و کنترل زندگی و بدن و بدن و بدن و سرنوشت و سرنوشت می باشد.”
Manohla Dargis از نیویورک تایمز نوشت: “آنچه که تا حد زیادی مسافر نیمه شب را متمایز می کند صمیمیت و اضطراب همراه با آن است ، احساس نزدیکی با استرس عوامل داخل مستند که شما را به یک دایره خانوادگی سوق می دهد که در بعضی مواقع بسیار کوچک می شود … فیلمسازان در حال زندگی خود هستند ، از زندگی خودشان و البته شما را هم به درون آن می برند.
Vanessa H. Larson از واشنگتن پست این فیلم را به عنوان “گزارش فوق العاده اول شخص از فیلمساز ، فرار حسن فضلی از افغانستان به همراه خانواده خود توصیف کرد” و نوشت: “این فیلم نه تنها لحظات آزار دهنده از مصیبت خود را ضبط می کند ، بلکه همچنین توصیفی از انتظار و عدم اطمینان به ظاهر بی پایان که با پناهندگی همراه است می باشد. “
Doreen St. Félix از نیویورکر نوشت: “این فیلم دارای یک نوع ذکاوت ، حس سبکی و درام است.” سنت فلیس خواستار شناخت بهتر “نقاط قوت و زیبایی شناسی” فیلم است.
لینک کوتاه این صفحه: https://razfilm.ir/smtr






دیدگاهی ثبت نشده!!!