مستند تروریسم بین المللی: جنگ جهانی علیه تروریسم

مستند تروریسم بین المللی جنگ جهانی علیه تروریسم مستنی 26 قسمتی (هر قسمت حدودا 26 دقیقه) می باشد که با مشاهده این مستند شما می توانید یک سفر ماجراجویانه به شرق و غرب دنیای سیاسی اجتماعی و امنیتی کشورهای مختلف دنیا داشته باشید. این مستند راوی محور که در سال 2008 توسط بی بی سی جهانی تولید شده است با استفاده از تصاویر آرشیوی و یک راوی بسیار خوب توانسته است چگونگی شکل گیری انواع گروه های تروریستی با ایدوئولوژی های مختلف از ملی گرایی افراطی تا چپ گرایی تجزیه طلبی افراط گری مذهبی و … را در تمامی کشورهای دنیا مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. با مشاهده این مستند می توانید به عمق بسیاری از وقایع کشورهای جهان و کنش های سیاستمداران و مردم آنها در برابر پدیده خشونت و تروریسم بروید و از نزدیک تمامی تحولات امنیتی کشورهای دنیا پس از جنگ جهانی دوم تا سال 2008 را مشاهده نمایید. گفتنی است که در این مستند صحبتی از گروه داعش نشده است زیرا داعش گروه جدیدی است و در موقع ساخت مستند این گروه وجود نداشته است. در ادامه توضیحات قسمت به قسمت این مستند آمده است و در انتها می توانید لینک مشاهده و دانلود مستند را بیابید.

توضیحات سازنده مستند:

تروریست به هیچ وجه بازیگر جدیدی در صحنه جهانی نیست. با این حال، به لطف پیشرفت‌های خیره‌کننده در فن‌آوری نظامی و ارتباطات، این تهدید همیشگی برای آزادی و امنیت طی سی سال گذشته یک جهش کوانتومی به جلو داشته است. در بسیاری از موارد، این مردان و زنان شرور و مصمم، جایگزین دولت‌های ملی در فهرست «تحت تعقیب‌ترین» جهان شده‌اند! این مجموعه خارق العاده 26 قسمتی نگاهی جامع به این استادان مدرن قتل و اخاذی سیاسی ارائه می دهد. از جدایی طلبان ایرلندی تا القاعده، ترور جهانی طیفی از گروه‌هایی را در بر می‌گیرد که خود را متعهد به نابودی ثباتی کرده‌اند که ما به شدت به آن وابسته ایم – با بررسی اهداف، روش‌هایشان و چشم‌انداز وحشتناکشان برای موفقیت!

قسمت اول: تروریسم اولیه اسرائیل
تروریسم اولیه اسرائیل با نگاهی به وقایع 22 ژوئیه 1946 شروع می شود، زمانی که انفجاری عظیم در هتل کینگ دیوید در اورشلیم، مقر اداره بریتانیا در فلسطین رخ داد. در آخرین و تکان‌دهنده‌ترین حمله‌ای که توسط یک گروه مرگبار از تروریست‌های یهودی در حالی که برای بیرون راندن بریتانیایی‌ها از فلسطین و ایجاد سرزمینی برای خود – اسرائیل می‌جنگیدند، 91 نفر کشته شدند. اگرچه هتل کینگ دیوید یکی از بدترین حملات تروریستی اسرائیل بود، اما هنوز یکی از بسیاری از حملاتی بود که در آن زمان صورت پذیرفت. دیگر اهداف شامل پل ها، پایگاه های نظامی، ساختمان های عمومی و راه آهن و همچنین سیاستمداران و سربازانی بود که برای ترور مشخص شده بودند. از قضا، چندین تروریست پیشرو اسرائیلی در نهایت به عنوان رهبران مورد احترام بین المللی کشورهای خود ظاهر می شوند.

قسمت دوم: تهدید القاعده (بن لادن)
پس از جنگ اول خلیج فارس، بنیادگرایی اسلامی در عربستان سعودی با حضور گسترده نیروهای ائتلاف در نزدیکی اماکن مقدسه مکه و مدینه هدیه داده شد. فرقه وهابی از غرب عربستان به ویژه خشمگین شدند و نقشه ای برای ضربه زدن به منافع غرب و به ویژه آمریکا طراحی کردند. آنها توسط یک فارغ التحصیل ثروتمند عرب به نام اسامه بن لادن رهبری می شدند که دانش او از معماری باعث شد تا نقشه ای برای نابودی یکی از قوی ترین نمادهای قدرت آمریکا طراحی شود. تهدید القاعده با بودجه هنگفتی که توسط خیرین ثروتمند عرب تامین می شود، به چگونگی ایجاد شبکه بین المللی تروریست های آموزش دیده توسط بن لادن می پردازد.

قسمت سوم: جدایی طلبان ایرلند شمالی IRA
ایرلند قدیمی ترین مستعمره بریتانیا بود و برای صدها سال، ایده های ملی گرایی ایرلندی زیر سطح آرامش امپراتوری فرو می رفت. پس از خیزش عید پاک و ایجاد حکومت داخلی برای جمهوری ایرلند، نارضایتی در استان های شمالی ادامه یافت، جایی که کاتولیک ها در اقلیت بودند و هم از نظر سیاسی و هم در زندگی عادی علیه آنها تبعیض قائل بودند. در اواسط دهه 1960، نارضایتی به خشونت کشیده شد و ارتش جمهوری خواه ایرلند یک کارزار تروریستی را آغاز کرد که در نهایت منجر به فراخوانی ارتش بریتانیا به خیابان های بلفاست شد. «مشکل‌ها»، همانطور که شناخته شدند، شکل وحشیانه‌ای از جنگ شهری را به وجود آوردند، که نمونه آن بمب‌گذاری‌های بی‌رویه خودروهای بمب‌گذاری شده، تیراندازی‌های فرقه‌ای تند و تیز و خشم تماشایی بمب‌ها در سرزمین اصلی بریتانیا بود.

قسمت چهارم: فتح حماس
فتح که در اواخر دهه 1950 تأسیس شد، یک سازمان عربی است که بخشی از دولت کنونی را برای سرزمین های فلسطینی غزه و کرانه باختری تأمین می کند. حماس که در حال حاضر درگیر یک مبارزه خشونت آمیز با حزب رقیب مسلمان خود است که 30 سال بعد تأسیس شده است، با ایستادگی در برابر اسرائیل، حمایت از تروریسم و ​​تلاش برای بازپس گیری سرزمین هایی که به دست آورده است، به دنبال نمایندگی منافع مردم فلسطین در صحنه جهانی است. ادعاها متعلق به مردم فلسطین است. این کشور از زمان آغاز به کار خود مرتکب خشونت های مهمی شده است و دشمنی بی امان در برابر اسرائیل و به طور کلی غرب بوده است. پس از تأسیس اسرائیل در سال 1948، تاریخ آن همواره آزار و اذیت و درگیری برای به دست آوردن آنچه که به عنوان سرزمین حق خود می‌داند، بوده است. این برنامه بی بی سی فتح / حماس به این رویدادها در طول تاریخ نگاه می کند

قسمت پنجم: PLO
سازمان آزادیبخش فلسطین که توسط سرهنگ جمال عبدالناصر، رئیس جمهور مصر در سال 1964 تأسیس شد، به یکی از مؤثرترین سازمان ها تبدیل شده است که جهان تا به حال شناخته است و از یک شکل خشونت آمیز اعتراض علیه اسرائیل و غرب از زمان جنگ جهانی دوم حمایت می کند. سازمان آزادیبخش فلسطین و گروه های وابسته به آن که به مدت 35 سال تحت سلطه یاسر عرفات بود، مسئول فهرست بلندی از اقدامات وحشتناک شوکه کننده از جمله آدم ربایی، قتل، بمب گذاری و هواپیماربایی بودند.

قسمت ششم: ETA
بین اسپانیا و فرانسه در سواحل اقیانوس اطلس، منطقه باسک اسپانیا قرار دارد که برای قرن ها فرهنگ منحصر به فرد و مردمی بوده است که به هیچ یک از همسایگان بزرگ خود وفادار نیستند. در سال 1937، ژنرال فرانکو کشور باسک را اشغال کرد، درجه خودمختاری موجود آنها را لغو کرد و بی‌رحمانه آرزوهای آنها برای استقلال را سرکوب کرد. ETA (مخفف Euskadi Ta Askatasuna به معنای سرزمین پدری و آزادی باسک) در سال 1959 تأسیس شد. در ابتدا صلح آمیز بود، به سرعت به شاخه تروریستی جنبش جدایی طلب باسک تبدیل شد و تا به امروز باعث کشته شدن بیش از 800 نفر شده است. به ویژه از زمان مرگ ژنرال فرانکو، ETA با ارتکاب خشم طراحی شده برای تضعیف عزم اسپانیا و اعطای استقلال منطقه‌ای به جمعیت متمایز خود، راه خود را به سرفصل‌های خبرها رسانده است.

قسمت هفتم: باند ماینهوف
آلمان غربی را در طول دهه های 1970 و 1980 با کمپین وحشیانه بمب گذاری، آدم ربایی و قتل به وحشت انداخت. این جنبش که از جنبش دانشجویی رادیکال اواخر دهه 1960 متولد شد و خود را فراکسیون ارتش سرخ (RAF) نامید، عمدتاً از جوانان طبقه متوسط ​​تشکیل می‌شد که خود را به‌عنوان چریک‌های شهری درگیر درگیر مبارزه مسلحانه علیه دولت می‌دانستند تا یک باند از تروریست ها

قسمت هشتم: اکو
پس از شکست امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول، قبرس در سال 1925 به بریتانیا ضمیمه شد تا از مسیر دریایی خود به هند از طریق کانال سوئز محافظت کند. گروه تروریستی EOKA (Ethnikí Organosis Kipriakóu Agonos) یک سازمان زیرزمینی بود که توسط افسر سابق ارتش یونان جورج گریواس در سال 1955 تشکیل شد تا بریتانیایی ها را از قبرس خارج کرده و این جزیره مدیترانه ای یعنی قبرس را با یونان متحد کند.

قسمت نهم: ناصر و تروریسم مصر
جمال عبدالناصر به عنوان رئیس جمهور مصر می خواست به عنوان یک دولتمرد برجسته بین المللی در نظر گرفته شود. او همچنین فردی بود که سازمان آزادیبخش فلسطین را که یکی از بزرگترین جنبش های جهان است، تأسیس کرد. اما زمانی که ناصر سازمان آزادیبخش فلسطین را به یاسر عرفات سپرد، دیگر هیچ گونه نفوذ واقعی بر این سازمان نداشت.

قسمت دهم: سرهنگ قذافی و لیبی
در اوایل غروب 21 دسامبر 1988، هواپیمای بوئینگ 747 Pam Am پرواز 103 که از هیترو لندن به نیویورک در حرکت بود، در اثر انفجاری مهیب در هوا در بالای شهر لاکربی در اسکاتلند تکه تکه شد. هیچ بازمانده ای وجود نداشت – 243 مسافر و 16 خدمه جان خود را از دست دادند. اما فاجعه به همین جا ختم نشد. در این کشتار 11 نفر نیز جان باختند و 21 خانه به طور کامل ویران شد. از آنجایی که بازرسان سقوط در اوایل روز بعد به محل حادثه شتافتند، به زودی مشخص شد که این اتفاق تصادفی نبوده و سیا گزارش داد که تعدادی از سازمان های تروریستی بین المللی قبلاً مسئولیت آن را بر عهده گرفته اند. در آن زمان، این بدترین حمله تروریستی در تاریخ ایالات متحده و هشداری تلخ به شهروندان آمریکایی بود که دیگر نمی توانند خود را مصون از نیروهای تروریسم بین المللی بدانند.

قسمت یازدهم: OAS
در سال 1961، مستعمره فرانسه الجزایر در شمال آفریقا با حمایت کامل رئیس جمهور شارل دوگل شروع به حرکت به سمت استقلال کرد. این امر باعث خشم گروهی از افسران تندرو سابق ارتش فرانسه شد و آنها سازمانی به نام OAS (سازمان ارتش مخفی) تشکیل دادند. OAS که مصمم بود الجزایر را در دست فرانسه نگه دارد، کارزار تروریستی را آغاز کرد که صدها کشته در الجزایر و سرزمین اصلی فرانسه برجای گذاشت.

قسمت دوازدهم: SLA و پتی هرست
در 4 فوریه 1974، پتی هرست، وارث دانشجوی 19 ساله و نوه ویلیام راندولف هرست، نجیب زاده انتشارات، از محل سکونتش در برکلی، کالیفرنیا ربوده شد. به گفته او، برای دو ماه بعد، او را در کمد نگه داشته، مورد آزار جنسی و جسمی قرار داده و توسط گروه کوچکی از رادیکال‌ها به نام SLA (ارتش آزادی‌بخش سیمبیون) که سرمایه‌داران ثروتمند را به عنوان دشمن نهایی هدف قرار می‌دهند، «شستشوی مغزی» شده است. خانواده هرست با خواسته های اولیه که شامل توزیع میلیون ها دلار غذا بود موافقت کردند، اما مذاکرات به بن بست رسید. سپس SLA عکسی از پتی با مسلسل در دست منتشر کرد که ظاهراً تمایلی به انقلاب داشت. او نام “تانیا” (ادای احترام به همسر چه گوارا) را به خود گرفت.

قسمت سیزدهم: هواشناسان
در طول دهه 1970، یک باند تروریستی به نام The Weathermen یک کمپین بمب گذاری در سراسر ایالات متحده را آغاز کرد زیرا آنها به دنبال سرنگونی دولت از طریق انقلاب خشونت آمیز بودند. هدف آنها بانک ها، دانشگاه ها، پلیس و ساختمان های دولتی و دفاتر شرکت های چند ملیتی بود. هواشناسان که از جنبش اعتراضی ضد جنگ ویتنام متولد شده بودند، اکثراً مردان و زنان جوان تحصیلکرده ای بودند که از پس زمینه های راحت طبقه متوسط ​​بودند. با این حال، خشونت آنها نتوانست تعداد قابل توجهی از افراد را جذب کند و تا اوایل دهه 1980، سازمان کم و بیش مسیر خود را طی کرده بود.

قسمت چهاردهم: بمب افکن اوکلاهما
بمب افکن اوکلاهاما به رویدادهای صبح روز 19 آوریل 1995 نگاه می کند، زمانی که یک بمب عظیم در خارج از ساختمان دولتی ایالات متحده در شهر اوکلاهاما منفجر شد. این انفجار که از فاصله 55 مایلی شنیده و احساس می شد، ساختمان را به ویرانه تبدیل کرد و 168 نفر را که 19 نفر از آنها کودک بودند، کشت. علاوه بر این، بیش از 800 نفر در بدترین حمله داخلی در تاریخ آمریکا مجروح شدند.

قسمت پانزدهم: کوکلوکس کلان
در 12 ژوئن 1963، مدگار اوورز، مبارز مشهور حقوق مدنی سیاه پوست، هنگامی که به سمت درب ورودی خود در جکسون، می سی سی پی می رفت، با شلیک یک تفنگ به پشت کشته شد. قاتل او، بایرون دی لا بکویث، مدت کوتاهی بعد دستگیر شد، اما در محاکمه بعدی خود در مقابل هیئت منصفه کاملا سفیدپوست تبرئه شد. نزدیک به 30 سال طول می کشد تا او سرانجام به دست عدالت سپرده شود. بکویث یکی از اعضای Klux Klan، یکی از قدیمی ترین و مرگبارترین سازمان های تروریستی جهان بود. کلن که در اواسط قرن نوزدهم در تگزاس تأسیس شد، بی‌رحمانه به برتری سفیدپوستان بر شهروندان سیاه‌پوست آمریکایی، به‌ویژه در ایالات جنوبی اختصاص داشت.

قسمت شانزدهم: فرقه سارین ژاپنی
در 20 مارس 1995، گروهی از تروریست ها گاز عصبی مرگباری به نام سارین (که توسط نازی ها در جنگ جهانی دوم ساخته شد) را به سیستم متروی توکیو رها کردند. اوج ساعت شلوغی بود، بنابراین باعث ایجاد حداکثر وحشت و هرج و مرج شد. همچنین 12 نفر را کشت و 50 نفر دیگر را به شدت بیمار کرد. هزاران نفر دیگر از این گاز عواقب بدی را متحمل شدند. تنها دو روز پس از حمله متروی توکیو، بیش از 1000 پلیس ژاپن به مقر Aum یورش بردند. در اینجا آنها انبار عظیمی از عوامل شیمیایی و بیولوژیکی مرگبار جنگی، از جمله مواد سارین کافی برای کشتن چهار میلیون نفر را کشف کردند.

قسمت هفدهم: سپاه مهدی
در 25 مارس 2008، حدود 15000 سرباز عراقی در بصره حرکت کردند. هدف آنها بیرون راندن مخالفینی بود که از زمان سقوط دیکتاتور عراق، صدام حسین، شهر را در سیطره‌های جنایت‌باری در دست داشتند. اما، با وجود اینکه نیروها با نیروی هوایی ایالات متحده و بریتانیا پشتیبانی می شدند، باز هم حدود سه هفته طول کشید تا کنترل بصره را دوباره به دست گیرند. سپاه مهدی که زمانی شکست ناپذیر به نظر می رسید اکنون در آشفتگی کامل است و رهبر آن مقتدی الصدر در کشور همسایه عراق یعنی ایران مخفی شده است. زمان زیادی می گذرد، اما در حال حاضر، حداقل آرامش به آرامی پس از سال ها مرگ و ویرانی به عراق باز می گردد.

قسمت هجدهم: چه گوارا
ارنستو (چه) گوارا در طول عمر کوتاه خود به معروف‌ترین و کاریزماتیک‌ترین انقلابی جهان تبدیل شد که به خاطر نقشش در انقلاب کوبا به عنوان یک قهرمان بزرگ مورد احترام قرار گرفت. با این حال، در واقعیت، او یک قاتل خونسرد بود که نقش اساسی در مرگ هزاران شهروند کوبایی پس از انقلاب در اوایل دهه 1960 داشت. اما، از زمانی که او در تلاش برای شروع یک انقلاب در بولیوی به پایان خود رسید، بسیاری از جنبه های کمتر خوش طعم زندگی او از تاریخ حذف شد و او به یک نماد انقلابی فرهنگی در سراسر جهان تبدیل شد. این به لطف یک عکس معروف از او است که در اوج شهرت او گرفته شده است، که همچنان دیوارهای اتاق خواب بی شماری را در سراسر جهان تزئین می کند.

قسمت نوزدهم: فیدل کاسترو
هنگامی که فیدل کاسترو در فوریه 2008 از ریاست جمهوری کوبا کنار رفت، او طولانی ترین رهبر سیاسی جهان بود. او همچنین مردی بود که در اکتبر 1962، همراه با نیکیتا خروشچف، نخست‌وزیر شوروی، جهان را در جریان بحران موشکی کوبا به آستانه یک جنگ هسته‌ای فراگیر رساند. انقلابی اما با به دست آوردن شهرت خود، مرگ، ویرانی و بدبختی را برای تعداد بی شماری از مردم به ارمغان آورد.

قسمت بیستم: جنگ سالاران سومالی
جنگ سالاران سومالی به وقایع بعدازظهر 3 اکتبر 1993 نگاه می کنند. تیمی از سربازان آمریکایی از هلیکوپترها به پشت بام خانه ای در مرکز موگادیشو، پایتخت سومالی، در شاخ شرقی آفریقا فرود آمدند. ماموریت آنها: ربودن دو تروریست بدنام و آوردن آنها به عدالت. اما همه چیز به طرز وحشتناکی اشتباه پیش رفت. این نیروها – که تعداد آنها 20 به یک بود – در یک نبرد 17 ساعته با اسلحه سرنگون شدند که 18 نفر از آنها کشته و 80 نفر زخمی شدند. سپس در یک ماموریت نجات جسورانه با نیروهای زمینی و هلیکوپتر، تفنگداران دریایی ایالات متحده بهای وحشتناکی را پرداخت کردند. در جریان آتش‌سوزی، دو هلیکوپتر بلک هاوک آمریکایی با راکت سرنگون شدند و در خیابان‌های باریک سقوط کردند.

قسمت بیست و یکم: طالبان
تا 11 سپتامبر 2001، زمانی که 3000 نفر در برج های دوقلوی نیویورک در بدترین حمله تروریستی جهان جان باختند، اکثر مردم در غرب از آنچه در افغانستان می گذرد آگاهی کمی داشتند. اندکی پس از آن، دولت ایالات متحده اعلام کرد که اسامه بن لادن، رهبر القاعده در پشت این خشم، در افغانستان تحت حمایت طالبان پنهان شده است و رئیس جمهور بوش قول داد که با انتقام به دنبال آنها برود.

قسمت بیست و دوم: ببرهای تامیل
ببرهای تامیل یکی از مرگبارترین و بی رحم ترین سازمان های تروریستی هستند که جهان تاکنون شناخته است. از زمان شروع کارزار خشونت آمیز خود در اوایل دهه 1980، آنها تقریبا 60000 نفر را کشته اند – بیش از مجموع بقیه سازمان های تروریستی جهان – و صدها هزار نفر از سریلانکا را آواره کرده اند.

قسمت بیست و سوم: افراط گرایی چچن
افراط گرا چچن وقایع 22 اکتبر 2002 را بررسی می کند، یک باند بزرگ از تروریست های به شدت مسلح یک تئاتر را در قلب مسکو تصرف کردند و بیش از 800 نفر را گروگان گرفتند، زیرا آنها خواستار خروج نیروهای روسی از چچن، سرزمین مادری خود بودند. چهار روز بعد، محاصره با یک تراژدی پایان یافت که جهان را شوکه کرد، زیرا 130 نفر از گروگان‌ها در اثر پرتاب گاز پرقدرت توسط نیروهای امنیتی روسیه به سالن تئاتر جان خود را از دست دادند. با حمله نیروهای امنیتی به ساختمان، تمامی 42 تروریست به ضرب گلوله کشته شدند.

قسمت بیست و چهارم: جدایی طلبان ملوک
در 23 مه 1977، در شمال شرقی هلند، 9 تروریست بیرحم و متعصب جنوبی مولوی، قطاری را که از اوترخت به گرونینگن در مسیر اوترخت به گرونینگن بود، ربودند – دومین ربوده قطار آنها در دو سال – و خواستار استقلال سرزمین دور خود در غرب اقیانوس آرام شدند. در همان زمان، چهار تروریست دیگر یک مدرسه ابتدایی را در روستای نزدیک بوونسمیلد تصرف کردند. جان 55 مسافر قطار، 105 دانش آموز و چهار معلم در حال حاضر در ترازوی تصمیم گیری است.

قسمت بیست و پنجم: Mau Mau
مائو مائو یکی از کوتاه‌مدت‌ترین سازمان‌های تروریستی در جهان بود، اما در عین حال یکی از خشن‌ترین سازمان‌های تروریستی بود. مائو مائو که در اوایل دهه 1950 برای وادار کردن بریتانیا به اعطای استقلال به کنیا در شرق آفریقا تشکیل شد، عمدتاً متشکل از قبایل ناراضی کیکویو بود که با هدف قرار دادن ساکنان سفیدپوست در مزارع دورافتاده خود، جنایات تکان دهنده ای را انجام دادند. اما مائو مائو به سیاه‌پوستان بومی کنیایی نیز حمله کرد، به‌ویژه آن‌هایی که آنها را به‌خاطر حمایت از دولت بریتانیا خائن می‌دانستند. و بسیاری از روستاها به خاطر این گروه از بین رفتند.

قسمت بیست و ششم: تیپ سرخ
بریگات راس (بریگادهای سرخ) که در سال 1970 تشکیل شد، به دنبال ایجاد یک کشور انقلابی از طریق مبارزه مسلحانه و جدا کردن ایتالیا از اتحاد غربی (ناتو) بود. هدف اصلی بریگادهای سرخ سرنگونی دولت ایتالیا، تضعیف ناتو و ایجاد یک دولت مارکسیستی بود. در 16 مارس 1978، آلدو مورو، نخست‌وزیر سابق ایتالیا، در یک کمین خشونت‌آمیز ربوده شد که منجر به کشته شدن پنج مرد در صحنه شد. دو روز بعد، ربایندگان او خود را به عنوان بریگادهای سرخ، یک گروه تروریستی بدنام که از اوایل دهه 1970 در سراسر ایتالیا بمباران و تیراندازی کرده بودند، نشان دادند. هشت هفته بعد، جسد مورو در مرکز شهر رم انداخته شد. در دسامبر 1981، بریگادهای سرخ یکی دیگر از قربانیان برجسته را ربودند: یک افسر ارشد کارکنان ناتو، سرتیپ آمریکایی جیمز دوزیر. او 42 روز بعد در یک یورش جسورانه کماندوهای ایتالیایی آزاد شد.

لینک کوتاه این صفحه: https://razfilm.ir/intr

 
 
 
به مستند تروریسم بین المللی: جنگ جهانی علیه تروریسم امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...
فصل مستند
قسمت اول: تروریسم اولیه اسرائیل

سریال
زیرنویس
قسمت دوم: تهدید القاعده (بن لادن)

سریال
زیرنویس
قسمت سوم: جدایی طلبان ایرلند شمالی IRA

سریال
زیرنویس
قسمت چهارم: فتح حماس

سریال
زیرنویس
قسمت پنجم: PLO

سریال
زیرنویس
قسمت ششم: ETA

سریال
زیرنویس
قسمت هفتم: باند ماینهوف

سریال
زیرنویس
قسمت هشتم: اکو

سریال
زیرنویس
قسمت نهم: ناصر و تروریسم مصر

سریال
زیرنویس
قسمت دهم: سرهنگ قذافی و لیبی

سریال
زیرنویس
قسمت یازدهم: OAS

سریال
زیرنویس
قسمت دوازدهم: SLA و پتی هرست

سریال
زیرنویس
قسمت سیزدهم: هواشناسان

سریال
زیرنویس
قسمت چهاردهم: بمب افکن اوکلاهما

سریال
زیرنویس
قسمت پانزدهم: کوکلوکس کلان

سریال
زیرنویس
قسمت شانزدهم: فرقه سارین ژاپنی

سریال
زیرنویس
قسمت هفدهم: سپاه مهدی

سریال
زیرنویس
قسمت هجدهم: چه گوارا

سریال
زیرنویس
قسمت نوزدهم: فیدل کاسترو

سریال
زیرنویس
قسمت بیستم: جنگ سالاران سومالی

سریال
زیرنویس
قسمت بیست و یکم: طالبان

سریال
زیرنویس
قسمت بیست و دوم: ببرهای تامیل

سریال
زیرنویس
قسمت بیست و سوم: افراط گرایی چچن

سریال
زیرنویس
قسمت بیست و چهارم: جدایی طلبان ملوک

سریال
زیرنویس
قسمت بیست و پنجم: Mau Mau

سریال
زیرنویس
قسمت بیست و ششم: تیپ سرخ

سریال
زیرنویس