مستند زیر نور خورشید (کره شمالی بدون سانسور)

یک مستند تبلیغاتی درباره کره شمالی که چند واقعیت پنهان را فاش می کند زیرا کارگردان فیلمبرداری را بین صحنه های فیلمنامه ادامه می دهد. این فیلم یک سال از زندگی یک خانواده در پیونگ یانگ را دنبال می‌کند که دخترشان زین‌می برای پیوستن به اتحادیه کودکان کره در روز ستاره درخشان (روز تولد کیم جونگ ایل) آماده می‌شود. فیلم با این جمله آغاز می شود: «فیلمنامه این فیلم توسط طرف کره شمالی به ما محول شده است. آنها همچنین با مهربانی خدمات اسکورت شبانه روزی را به ما ارائه کردند، مکان فیلمبرداری ما را انتخاب کردند و تمام فیلم هایی که گرفتیم را بررسی کردند. تا مطمئن شویم در نمایش زندگی یک خانواده کاملا معمولی در بهترین کشور جهان هیچ اشتباهی مرتکب نشده ایم.”

سال ۲۰۱۵ یک شرکت فیلمسازی روسی موفق شد مجوز ساخت این مستند در کره‌شمالی را بگیرد، مشروط به اینکه فیلمنامه، بازیگرها و حتی لوکیشن توسط مقامات کره‌شمالی انتخاب گردد. نتیجه اما دقیقا برعکس می شود.

مستند «زیر نور خورشید» طبق فیلمنامه ارائه شده توسط مقامات کره شمالی قرار بود داستان یک خانواده‌ی موفق و نمونه در این کشور را بیان کند:
پدر خانواده مهندس مشاور یک کارخانه طراحی لباس، مادر خانواده کارمند یک کارخانه شیر سویا و دختر خانواده، لی زین‌می، دانش‌آموز نمونه‌ای که قرار است با رسیدن به سن تکلیف کمونیستی، از خانواده جدا و در سازمانی کنار فرزندان سایر خانواده‌های سرشناس کره‌شمالی زندگی کنه و برای مراحل بعدی زندگی در جامعه، آماده شود.

این اما فقط پوشش داستانی استفاده شده در مستند است. کارگردان با شجاعت باورنکردنی، دوربین رو قبل و بعد از کات گفتن روشن نگه میدارد و اصل فیلم، که تلخی و سیاهی آن کور کننده‌ است، درست در همین لحظات رخ می دهد.

تقریبا تمام سکانس‌های مستند ۲بار گرفته شده اند: بار اول بیانگر روایت مقامات کره شمالی از بی‌نقص بودن این کشور. بار دوم به تصویر کشیدن همان مقامات در حال دادن دیالوگ‌ به معلم‌ها، کارگرها، کارمندها و حتی در یک قسمت ژنرال بلندمرتبه‌ای از دوران جنگ کره، تا چطوری جلوی دوربین بگویند که در بی‌نقص‌ترین کشور دنیا زندگی می‌کنند.

محتوای فیلم بعد از هر روز فیلمبرداری توسط مامورها بررسی می شد اما فیلمبردار از دوربینی استفاده می‌کرد که فیلم را همزمان در دو کارت حافظه ذخیره می‌کرد که قاعدتا فقط یکی از آنها به مقامات برای رد شدن از صافی داده می شده است. کره شمالی وقتی از این قضیه مطلع شد که دیگر خیلی دیر شده بود. به روسیه شکایت کرد اما مستند در نهایت اکران شد.
تصاویر فیلتر نشده‌ای که از کره‌شمالی در این فیلم دیده می شود در هیچ اثری وجود ندارد چون کره شمالی کشوری کاملا بسته است که به ندرت اجازه ورود خبرنگاران توریست ها و یا افراد خارجی را به کشور خود می دهد.

لینک کوتاه این صفحه: https://razfilm.ir/usnk

 
 
 
به مستند زیر نور خورشید (کره شمالی بدون سانسور) امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...