مستند KGB شمشیر و سپر تاریخچه سازمان اطلاعات روسیه

روسیه، بزرگترین کشور روی زمین. مورد سوء تفاهم بسیاری از افراد و حتی بیشتر از آن ترس. در قرن گذشته، بوده است. تاریخ روسیه تاریخ سرویس های امنیتی آن نیز بوده است. زیرا دولت شوروی از سرویس های امنیتی برای سرکوب مخالفان استفاده می کرد. میلیون ها نفر از دست آنها رنج بردند. اعدام‌های دسته جمعی، جنگ‌های مخفیانه، جاسوسانی که قادر به سرقت بمب اتمی از آمریکا هستند، رسوایی‌های هک و مسموم‌سازی، همگی فوق‌العاده‌ترین و خطرناک‌ترین شبکه امنیتی جهان را تشکیل می‌دهند. اما در حالی که بسیاری از چیزها در روسیه امروزی تغییر کرده است، این شبکه امنیتی مسلما قوی تر از همیشه است. و دلیل این امر، ظهور یک افسر KGB به رئیس جمهور این کشور پهناور، با نام ولادیمیر پوتین است. KGB پیش از این در موارد متعددی بر رویدادهای جهان تأثیر گذاشته است. ترورها، کودتاها، دزدی اسرار هسته ای و جاسوسی جنسی فقط علائم تجاری استاندارد برای سازمانی هستند که هنوز بر تن سیاستمداران و شخصیت های نظامی در سراسر جهان لرزه می اندازد. ممکن است نام خود را در مناسبت های مختلف تغییر داده باشد، از Cheka به SPD به OGPU به NKVD به MGB به KGB به مجموعه ای از نام های مختلف پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به FSB و SVR امروز، اما برای همیشه در داخل و خارج شناخته خواهد شد. در خارج، به عنوان KGB. این داستان به کارگردانی و تهیه‌کنندگی برنده 4 جایزه امی، جیمی دوران، داستان KGB است که توسط بازنشستگان و قربانیانش روایت می‌شود. این مستند برای کانال ZDF و در ارتباط با ARTE ساخته شده است.

همچنین پیشنهاد می شود تا مستند جنگ سرد را هم با کلیک بر روی اینجا مشاهده نمایید.

قسمت اول: دزرژینسکی و سازمان
چکا سازمان قبلی KGB، سرویس مخفی بدنام اتحاد جماهیر شوروی بود. کارمندان چکا که در سال 1917 تأسیس شد، وظیفه تعقیب مقامات دولتی غیرقابل اعتماد و نیروهای آنارشیست را داشتند. میلیون‌ها شهروند شوروی که به‌عنوان یک اقدام «موقت» توسط لنین تنظیم شده بود، به دست سرویس‌های مخفی می‌میرند، زیرا مخالفت‌های داخلی، واقعی یا خیالی، سرکوب می‌شد. یک فصل غم انگیز، جاسوسی در مرحله “ترور بزرگ” است، زمانی که میلیون ها شهروند شوروی در دادگاه های ساختگی تحت حکومت استالین در دهه 1930 محکوم و اعدام شدند.
در اوایل دهه 1920، چکا مأموریت های خارجی را آغاز کرد. در خارج از اتحاد جماهیر شوروی، آنها مشغول نفوذ به فرماندهی عالی آلمان، اطلاعات بریتانیا و پروژه منهتن آمریکا بودند، جایی که جاسوسان موفق شدند به بینشی در مورد تحقیقات تسلیحات هسته ای ایالات متحده دست یابند و اولین بمب اتمی جهان را بسازند. به زودی، مسکو ابزاری برای ساخت یکی از خود داشت. جنگ سرد و فلسفه نابودی تضمین شده متقابل (MAD) به طور جدی آغاز شده بود.

قسمت دوم: بریا و سازمان
تا اوت 1949، حداقل پنج سال زودتر از حد انتظار، اتحاد جماهیر شوروی به لطف جاسوسانش که اسرار اتمی آمریکا را دزدیده بودند، به دومین ابرقدرت جهان تبدیل شد. اما در مارس 1953، استالین مرده و رئیس KGB، بریا، اواخر همان سال اعدام شد. نیکیتا کروشف تلاش می کند تا قدرت سرویس امنیتی را کاهش دهد و آن را به چند بخش تقسیم کند … اما دوام نمی آورد و به زودی KGB بازگشته است.
در سال 1954 سرویس مخفی اتحاد جماهیر شوروی وزارتخانه خود را به دست آورد. اطلاعات داخلی و خارجی با نام اختصاری KGB فعالیت می کردند. این وزارتخانه تا به امروز مترادف با سازمان جاسوسی روسیه است، اگرچه این وزارتخانه با پایان اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 منحل شد. در اتحاد جماهیر شوروی، عوامل بی شماری از KGB توانستند از مخالفان رژیم در داخل جاسوسی کنند، تا از رهبری دولت و حزب و عوامل خارج از کشور محافظت کنند. آنها سعی کردند تا حد امکان از نیات کشورهای ناتو مطلع شود و در صورت امکان آنها را خراب کنند.

قسمت سوم: پوتین و سازمان
اگرچه پایان اتحاد جماهیر شوروی به معنای پایان KGB نیز بود، اما به معنای پایان فعالیت های سرویس مخفی نبود. FSB و سرویس اطلاعات خارجی SVR وظایف را بر عهده گرفتند. در زمان ولادیمیر پوتین، افسر سرویس مخفی، که مدت ها رئیس جمهور روسیه بود، وظایف سرویس مخفی بازتعریف شد و عصر دیجیتال با اینترنت، امکانات جدیدی را برای جاسوسی داخلی و خارجی و برای دستکاری افکار عمومی به ارمغان آورد.
کودتاها، ترورها، رسوایی های جنسی، مسمومیت با رادیواکتیو… این ها چیزهای یک فیلم جیمز باندی است. اما در روسیه امروزی، همه چیز بسیار واقعی است. در زمان ولادیمیر پوتین، KGB یا FSB که اکنون نامیده می شود، با میله آهنی مستقیماً از کرملین بر روسیه حکومت می کند. به چالش کشیدن اقتدار آن، حتی از امنیت ظاهری در خارج از کشور، به معنای به خطر انداختن جان خود است. KGB حتی توانسته است از خود کمونیسم جان سالم به در ببرد. امروز روسیه دیگر دولتی با سرویس امنیتی نیست: در عوض، سرویس امنیتی یک دولت دارد.

لینک کوتاه این صفحه: https://razfilm.ir/kgbs

به مستند KGB شمشیر و سپر تاریخچه سازمان اطلاعات روسیه امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...
فصل مستند