مستند جنگ سرد

اگر چیزی قرن بیستم را به عنوان عصر اضطراب تعریف کند، آن جنگ سرد با آخرین بازی هسته‌ای بدون برد آن است. در حالی که درگیری‌ها در کره و ویتنام به درازا می‌کشید و تصاویر سنتی جنگ‌های مدرن را ارائه می‌داد، برخی از خطرناک‌ترین نبردها نامرئی بودند – تاکتیکی، فکری، و عمدتاً در ذهن و اتاق‌های جنگ رهبران ایالات متحده و شوروی: کندی، کروچف. ، کاسترو، کیسینجر، گورباچف ​​و ریگان. این مجموعه مستند 24 قسمتی (هر قسمت حدود 40 تا 45 دقیقه)، به روایت کنت برانا، تاریخچه ای جامع است که وقایع کلیدی اتحاد جماهیر شوروی را از زمان تولد تا سقوط آن بررسی می کند و تجزیه و تحلیل کاملی از آنچه در پشت آن می گذشت ارائه می دهد. درهای بسته جنگ سرد سی‌ان‌ان که بر اساس داستان‌های 500 شاهد عینی – از شهروندان و سربازان گرفته تا مورخان و دولتمردان – و با بازسازی دقیق فیلم‌های تاریخی آرشیوی تقویت شده است، یک اقدام قهرمانانه و یک وقایع تاریخی گسترده از شکننده‌ترین دهه‌های جهان است.

توجه داشته باشید که بالاترین رزولوشن موجود برای این مجموعه که اکنون منتشر شده است VHS است – با ناامیدی بزرگ مستندسازان، محققان جنگ سرد، دانشجویان و مربیان و دوستداران تاریخ در سراسر جهان، تایم وارنر انتشار این مجموعه را به طور کامل متوقف کرد. وب سایت به همان اندازه گسترده و جامع جنگ سرد خود را حذف کرده است و به احتمال زیاد هرگز این مستند را بر روی DVD منتشر نخواهد کرد. با این وجود، این سریال به دلیل جامعیت، مجموعه وسیعی از مصاحبه‌ها با بسیاری از شرکت‌کنندگان مستقیم که متأسفانه اکنون دیگر در میان ما نیستند، و مجموعه عظیمی از فیلم‌های آرشیوی آن از دو طرف پرده آهنین بی‌سابقه است. این داستانی است که باید در سراسر جهان گفته شود و به اشتراک گذاشته شود. برای بیش از چهل سال زندگی خود در این سیاره به معنای واقعی کلمه در تعادل این بازی شطرنج پرمخاطره بین دو ابرقدرت عظیم بود.

قسمت اول: رفقا
اپیزود اول: رفقا (1917-1945)
تاریخ پخش اصلی: 27 سپتامبر 1998

اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده اگرچه دشمنان ایدئولوژیک هستند، اما در طول جنگ جهانی دوم علیه هیتلر متحد هستند. در پایان جنگ، اروپا تقسیم شده است و متحدان سابق اکنون با یکدیگر مقابله می کنند. آمریکا بمب اتم دارد.

قسمت دوم: پرده آهنی
اپیزود دوم: پرده آهنین (1945-1947)
تاریخ پخش اصلی: 4 اکتبر 1998

اتحاد جماهیر شوروی بر اروپای شرقی تسلط دارد. چرچیل در مورد عواقب آن هشدار می دهد. استالین اصرار دارد که دولت های کشورهای مشتری اتحاد جماهیر شوروی طرفدار کمونیست باشند. بریتانیای کبیر که پس از جنگ فقیر شده بود، به عنوان یک قدرت جهانی انصراف داد. ایالات متحده ردای رهبری جهان را بر عهده می گیرد.

قسمت سوم: طرح مارشال
اپیزود سوم: طرح مارشال (1947-1952)
تاریخ پخش اصلی: 11 اکتبر 1998

ایالات متحده دکترین ترومن را پذیرفته و متعهد به دفاع از آزادی در سراسر جهان است. جورج مارشال وزیر امور خارجه قصد دارد بهبود اقتصادی در اروپا را تقویت کند. استالین که این را یک تهدید می‌داند، همپیمانان خود را از مشارکت منع می‌کند. جهان عملاً تقسیم می شود.

قسمت چهارم: برلین
اپیزود چهارم: برلین (1948-1949)
تاریخ پخش اصلی: 18 اکتبر 1998

در برلین، بخش‌های آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی یک منطقه غربی را در منطقه شوروی آلمان تقسیم شده تشکیل می‌دهند. در ژوئن 1948، شوروی شهر را محاصره کرد، اما متحدان غربی با موفقیت حمل و نقل هوایی در تدارکات انجام دادند. در آگوست 1949، دانشمندان شوروی یک بمب اتمی را منفجر کردند و برابری هسته ای را بین دو ابرقدرت ایجاد کردند.

قسمت پنجم: کره
اپیزود پنجم: کره (1949-1953)
تاریخ پخش اصلی: 25 اکتبر 1998

در ژوئن 1950، کره شمالی با برکت استالین به جنوب حمله کرد. ایالات متحده با حمایت سازمان ملل از کره جنوبی دفاع می کند و سپس با چین کمونیست مواجه می شود. در اواسط سال 1951، جنگ به بن بست خونین رسید اما در نهایت یک آتش بس امضا شد. پرخاشگری مهار شده است.

قسمت ششم: قرمزها
اپیزود ششم: قرمزها (1947-1953)
تاریخ پخش اصلی: 1 نوامبر 1998

پس از تسلط استالین بر اروپای شرقی و از دست دادن چین، دموکراسی آمریکایی قربانی هیستری ضد کمونیستی می شود، اما از آن جان سالم به در می برد. آیزنهاور به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. در اتحاد جماهیر شوروی، استالین جو رعب و وحشتی را که حکومتش بر آن استوار است، تقویت می کند. هنگامی که او می میرد، در سال 1953، مردم شوروی برای پایان یک دوره سوگواری می کنند.

قسمت هفتم: بعد از استالین
اپیزود هفتم: پس از استالین (1953-1956)
تاریخ پخش اصلی: 8 نوامبر 1998

یخ زدگی با مرگ استالین قابل تصور است. خروشچف برای کسب قدرت از مالنکوف پیشی می گیرد و از غرب بازدید می کند. آلمانی ها، لهستانی ها و مجارها تلاش می کنند تا علیه حکومت شوروی قیام کنند. در سال 1956، یک شورش در مجارستان به طرز بی رحمانه ای توسط تانک های شوروی سرکوب شد. ایالات متحده که متعهد به مهار کمونیسم به جای سرنگونی است، هیچ کاری انجام نمی دهد.

قسمت هشتم: اسپوتنیک
اپیزود هشتم: اسپوتنیک (1949-1961)
تاریخ پخش اصلی: 15 نوامبر 1998

در اواسط دهه 50 به نظر می رسد که اتحاد جماهیر شوروی در حال پیشرفت است. در اکتبر 1957، اولین ماهواره شوروی، اسپوتنیک، به دور زمین می چرخد ​​- به شدت با وحشت و ترس ایالات متحده، که از برنامه فضایی ناکارآمد خود ناامید شده است. در سال 1961، شوروی یوری گاگارین را به فضا پرتاب کرد. آمریکا باید با این چالش مقابله کند.

قسمت نهم: دیوار
اپیزود نهم: دیوار (1959-1963)
تاریخ پخش اصلی: 22 نوامبر 1998

سرنوشت آلمان حل نشده باقی مانده است. آلمان غربی در ناتو پذیرفته شد. در آلمان شرقی، برلین با یک مرز باز بین شرق و غرب تقسیم شده است. هزاران نفر از فرصت فرار از سیستم کمونیستی استفاده می کنند. آلمان شرقی برای حفظ مردم خود، با حمایت شوروی، دیوار برلین را ساخت.

قسمت دهم: کوبا
اپیزود دهم: کوبا (1959-1962)
تاریخ پخش اصلی: 29 نوامبر 1998

خروشچف با موافقت کاسترو تصمیم می گیرد موشک های کوتاه و میان برد را در کوبا نصب کند که تنها 90 مایلی از ایالات متحده فاصله دارد. ایالات متحده سایت های موشکی را شناسایی کرده و جزیره را محاصره می کند. ابرقدرت ها با هم مقابله می کنند. آنها به جای شروع جنگ هسته ای، هر کدام به عقب برمی گردند..

قسمت یازدهم: ویتنام
اپیزود یازدهم: ویتنام (1954-1968)
تاریخ پخش اصلی: 6 دسامبر 1998

ویتنام از زمان پایان استعمار فرانسه تقسیم شده است. شمال توسط کمونیست ها اداره می شود، جنوب توسط ضد کمونیست ها. ایالات متحده با نادیده گرفتن هشدارها نسبت به دخالت در یک مبارزه ملی گرایانه، نیروهای مسلح خود را متعهد می کند. تظاهرات در آمریکا علیه جنگ ایجاد می شود و ایالات متحده می‌داند که این جنگی نیست که بتواند برنده شود.

قسمت دوازدهم: MAD
اپیزود دوازدهم: دیوانه (1960-1972)
تاریخ پخش اصلی: 13 دسامبر 1998

در سراسر دهه 60، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در یک بن بست هسته ای محبوس شده اند. هر یک متوجه می شود که بمباران دشمن می تواند باعث انتقام گیری و نابودی خود شود. استراتژی هسته ای به نابودی تضمین شده متقابل یا MAD تبدیل می شود که در آن هر دو طرف در صورت جنگ هسته ای نابودی قطعی را تضمین می کنند.

قسمت سیزدهم: عشق کن نه جنگ دهه شصت
اپیزود سیزدهم: عشق کن، نه جنگ – دهه شصت
تاریخ پخش اصلی: 10 ژانویه 1999

اقتصادهای غربی رشد می کنند و شکوفا می شوند که بخشی از آن توسط تولید تسلیحات تامین می شود. بسیاری از جوانان با رد ثروت والدین خود و جنگ سرد، اعتراض و شورش می کنند. خشونت نژادی در شهرهای داخلی آمریکا وجود دارد. موسیقی راک بیانگر حال و هوای یک نسل افسون شده است.

قسمت چهاردهم: بهار سرخ دهه شصت
اپیزود چهاردهم: بهار سرخ – دهه شصت
تاریخ پخش اصلی: 17 ژانویه 1999

در بلوک شوروی، حکومت کمونیستی جاه طلبی و موفقیت را خفه می کند. مخارج دفاعی شوروی رشد اقتصادی را فلج می کند. شهوت جوان برای توتم های فرهنگ جوانان آمریکا – شلوار جین آبی و راک اند رول. در چکسلواکی، دوبچک اصلاحات محدودی انجام داد، اما در سال 1968، نیروی شوروی بهار پراگ را در هم شکست.

قسمت پانزدهم: چین
اپیزود پانزدهم: چین (1949-1972)
تاریخ پخش اصلی: 24 ژانویه 1999

کمونیست های چین در طولانی ترین جنگ داخلی تاریخ قرن بیستم پیروز شدند. اصلاحات ارضی مائو محبوب است اما در سال 1958، او دست به یک سری تغییرات فاجعه بار زد. چین رابطه فزاینده ای ناآرام با اتحاد جماهیر شوروی دارد. در سال 1960، انشعاب چین و شوروی راه را برای سفر تاریخی رئیس جمهور نیکسون به پکن هموار کرد.

قسمت شانزدهم: تنش زدایی
اپیزود شانزدهم: تنش زدایی (1969-1975)
تاریخ پخش اصلی: 7 فوریه 1999

ویتنام شمالی حمله جدیدی را علیه جنوب آغاز کرد. ایالات متحده کمپین بمباران خود را افزایش می دهد اما از طریق دیپلماسی به دنبال صلح است. نیکسون و برژنف معاهده محدودیت تسلیحات استراتژیک (SALT) را امضا کردند. سرانجام آمریکا از ویتنام خارج شد. تنش زدایی در بیانیه هلسینکی در سال 1975 به اوج خود رسید.

قسمت هفدهم: بچه های خوب آدم های بد
اپیزود هفدهم: بچه های خوب، بچه های بد (1967-1978)
تاریخ پخش اصلی: 14 فوریه 1999

ابرقدرت ها از جانشین ها برای ایجاد درگیری ایدئولوژیک و اغلب فیزیکی استفاده می کنند. در سال‌های 1967 و 1973، اسرائیل مورد حمایت آمریکا بر مصر و سوریه مورد حمایت شوروی پیروز شد. در آفریقا، شوروی از مبارزات ملی گرایانه و ضد استعماری بهره برداری می کند. ایالات متحده از آفریقای جنوبی در نبرد علیه کمونیسم حمایت می کند.

قسمت هیجدهم: حیاط خلوت
اپیزود هجدهم: حیاط خلوت (1954-1990)
تاریخ پخش اصلی: 21 فوریه 1999

ایالات متحده همیشه آمریکای لاتین را به عنوان حیاط خلوت خود در نظر گرفته است. از ترس گسترش کمونیسم، به دنبال بی ثبات کردن دولت های چپ است. در سال 1973، سیا به سرنگونی رئیس جمهور شیلی، سالوادور آلنده کمک کرد. در دهه 1980 از افراط گرایان راست در نیکاراگوئه و السالوادور حمایت می کند.

قسمت نوزدهم: فریز کردن
اپیزود نوزدهم: فریز (1977-1981)
تاریخ پخش اصلی: 28 فوریه 1999

نگرانی برای حقوق بشر در شرق افزایش می یابد. تنش زدایی. شوروی اروپای شرقی را مسلح می کند. آمریکا تهدید می کند که در غرب اروپا موشک مستقر خواهد کرد. تهاجم شوروی به افغانستان به تنش زدایی پایان داد. ریگان با وعده اقدامات سخت تر علیه مسکو، کارتر را برای ریاست جمهوری شکست داد. در لهستان حکومت نظامی وضع شده است.

قسمت بیستم: سربازان خدا
اپیزود بیستم: سربازان خدا (1975-1988)
تاریخ پخش اصلی: 7 مارس 1999

افغانستان جنگی است که جان تقریباً 15000 سرباز وظیفه شوروی و حدود یک میلیون افغان را به همراه دارد. ایالات متحده میلیاردها دلار تسلیحات به متحدان نامحتمل – بنیادگرایان اسلامی – می دهد. نتیجه یک درگیری به سبک ویتنام است که بر شوروی تأثیر می گذارد و پایان جنگ سرد را تسریع می بخشد.

قسمت بیست و یکم: جاسوسان
اپیزود بیست و یکم: جاسوسان (1944-1994)
تاریخ پخش اصلی: 14 مارس 1999

تلاش های اولیه سیا برای نفوذ به پرده آهنین خنثی می شود. ایالات متحده با اطلاعات تکنولوژیکی پیشرفته‌تر واکنش نشان می‌دهد – هواپیمای جاسوسی U-2، شناسایی ماهواره‌ای و شنود الکترونیکی. با این حال جاسوسان انسان همچنان مهم هستند. گاه خائنان، گاه خیانت شده، بسیاری از جاسوسان با جان خود هزینه می کنند.

قسمت بیست و دوم: جنگ ستارگان
اپیزود بیست و دوم: جنگ ستارگان (1981-1988)
تاریخ پخش اصلی: 21 مارس 1999

ریگان هزینه های دفاعی ایالات متحده را افزایش می دهد و ابتکار دفاع استراتژیک، یک سیستم ضد موشکی در فضا را پیشنهاد می کند. نخست وزیر جدید گورباچف ​​می داند که شوروی نمی تواند با ایالات متحده برابری کند و می خواهد اقتصاد را آزاد کند و بازسازی کند. پس از نشست‌های ژنو، ریکیاویک و واشنگتن، رهبران با کاهش شدید تسلیحات موافقت کردند.

قسمت بیست و سوم: دیوار پایین می آید
اپیزود بیست و سوم: دیوار پایین می آید (1989)
تاریخ پخش اصلی: 28 مارس 1999

دومینوها به طرز باورنکردنی سریع سقوط می کنند: بلوک شوروی تقریباً بدون خونریزی در حال تجزیه است. ابتدا لهستان، سپس مجارستان و سپس آلمان شرقی از کنترل کمونیستی خارج شدند. گورباچف ​​هیچ تلاشی نمی کند تا آنها را با زور نگه دارد. در میان صحنه های شادی، دیوار منفور برلین فرو می ریزد.

قسمت بیست و چهارم: نتیجه گیری
اپیزود بیست و چهارم: نتیجه گیری (1989-1991)
تاریخ پخش اصلی: 4 آوریل 1999

ایالات متحده قوی تر است. اتحاد جماهیر شوروی منفجر می شود آلمان دوباره متحد می شود. روسیه که از امپراتوری و سلطه کمونیستی خود بی بهره است، با آینده خود با اقتصاد خود در هرج و مرج روبرو می شود. توازن وحشتی که صلح را برای بیش از 40 سال حفظ کرده است از بین می رود. جنگ سرد بدون استفاده از سلاح هسته ای پایان یافته است.

لینک کوتاه این صفحه: https://razfilm.ir/clwr

 
 
 
به مستند جنگ سرد امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...
فصل مستند
قسمت اول: رفقا

سریال
زیرنویس
قسمت دوم: پرده آهنی

سریال
زیرنویس
قسمت سوم: طرح مارشال

سریال
زیرنویس
قسمت چهارم: برلین

سریال
زیرنویس
قسمت پنجم: کره

سریال
زیرنویس
قسمت ششم: قرمزها

سریال
زیرنویس
قسمت هفتم: بعد از استالین

سریال
زیرنویس
قسمت هشتم: اسپوتنیک

سریال
زیرنویس
قسمت نهم: دیوار

سریال
زیرنویس
قسمت دهم: کوبا

سریال
زیرنویس
قسمت یازدهم: ویتنام

سریال
زیرنویس
قسمت دوازدهم: MAD

سریال
زیرنویس
قسمت سیزدهم: عشق کن نه جنگ دهه شصت

سریال
زیرنویس
قسمت چهاردهم: بهار سرخ دهه شصت

سریال
زیرنویس
قسمت پانزدهم: چین

سریال
زیرنویس
قسمت شانزدهم: تنش زدایی

سریال
زیرنویس
قسمت هفدهم: بچه های خوب آدم های بد

سریال
زیرنویس
قسمت هجدهم: حیاط خلوت

سریال
زیرنویس
قسمت نوزدهم: فریز کردن

سریال
زیرنویس
قسمت بیستم: سربازان خدا

سریال
زیرنویس
قسمت بیست و یکم: جاسوسان

سریال
زیرنویس
قسمت بیست و دوم: جنگ ستارگان

سریال
زیرنویس
قسمت بیست و سوم: دیوار پایین می آید

سریال
زیرنویس
قسمت بیست و چهارم: نتیجه گیری

سریال
زیرنویس